تبلیغات محیطی اسنپ و استراتژی های جذب مشتری با بیلبوردهای تبلیغاتی
لازمه برند شدن تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی است. در ایران اسنپ یکی از موفق¬ترین کسب وکارهایی است که بر قالب اینترنت بنا شده است. این استارتاپ تنها به تبلیغات اینترنتی بسنده نکرده است و با تبلیغات گسترده ازجمله بیلبوردهای تبلیغاتی راه موفقیت را بهسرعت طی می¬کند.
بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ
حتماً در سطح شهر بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ را دیدهاید. کمپین¬های تبلیغاتی بااستعداد در پشت این نوع تبلیغات محیطی فعالیت می¬کنند. یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی که نام اسنپ را در ذهن من تثبیت کرد عنوانی بود به نام شهر در دست تو!
در این بیلبوردهای تبلیغاتی تمام مسیرهای شهری در دست یک شخص رسم شده است. این نقشه شامل تمام امکانات موجود در اسنپ است. مبدأ و مقصد و ماشینی که مسیر بین مبدأ و مقصد را شناسایی می¬کند. با این استراتژی در تبلیغات محیطی اسنپ و امکانات موجود در آن در ذهن بیننده تثبیت میشود؛ و مفهوم این که کافی است برای رسیدن به مقصد اراده کرد را میرساند.
ایجاد یک همراهی اجتماعی گسترده با تبلیغات محیطی
سجاد رحیمی مدیسه، مشاور بازاریابی آیندهنگر در رابطه با شیوه تبلیغات محیطی به «فرصت امروز» میگوید: تبلیغات محیطی یا بیلبوردهای تبلیغاتی یک شیوه مناسب برای به خاطر آوردن نام و نشان محصول قبل از ورود مشتری به مراکز و فضاهای خرید و درواقع آخرین شانس کسب وکارها جهت معرفی محصولشان است. این شیوه بر پیام ارتباطی ساده اما پرقدرت تأکید میکند. وی با اشاره به تبلیغ اسنپ با عنوان «شهر در دست تو» بیان میکند: این استارتاپ بیش از آنکه هدف افزایش فروش را دنبال کند، به دنبال دستیابی به آیتمهای دیگر است. این آیتمها مواردی مثل معرفی برند اسنپ؛ معرفی خدمتی که اسنپ ارائه میدهد و ترغیب مشتریان به استفاده از اسنپ را نشان میدهد.
تصویر دست در بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ بیانگر چه مطالبی است؟
این طرح بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ و ایده آن ازنظر مدیسه برنامهریزی و اجرای ساخت این تبلیغ با در نظر گرفتن معیارهای بازاریابی بهینه شده است. این کار با هدف اعتباربخشی اجتماعی خدمات اسنپ صورت گرفته است. معیار بازاریابی نخست در نمای اول تصویر «دست» است که چنین پیامهایی را در قالب مزایا به مخاطب انتقال میدهد و ارتباط مؤثری را برای زمینه سازی فروش نهایی ایجاد میکند. زمانی که از این مفهوم استفاده شده است ناخودآگاه این پیام به بیننده القا میشود که این طرح قیمت مناسبی را به مشتری ارائه میدهد. همچنین این دست، دستی است که راننده و ماشین را خود برمیگزیند. درنتیجه به مشتری اطمینان و آرامش خاطر را منتقل میکند. درواقع این تصویر چندین پیام مثبت و اثرگذار نیز دارد که همگی بر ارائه یک خدمت باکیفیت برای مشتری تأکید دارند.
مخاطب هدف بسیار وسیع اسنپ در تبلیغات محیطی
وی در رابطه با معیارهای مهم بازاریابی در تبلیغ اخیر اسنپ میگوید: در این بیلبوردهای تبلیغاتی نکات بازاریابی با اهمیتی مثل تمرکز بر یک محصول (خدمتی به نام جابه جایی آسان مسافر)، انتقال پیام استفاده آسان از خدمت شرکت در جابه جایی مسافران، استفاده از تبلیغ دهان به دهان برای توسعه برند اسنپ و تأکید بر فراهم بودن بستر کسب وکار برای خدمت به مشتری (جهت پوشش توسعه برند) گنجانده شده است. در این راستا مصرف کنندگان خدمات مسافرت با خودرو، به خوبی از تبلیغات محیطی آگاه میشوند و همچنان که به امور روزمره خود توجه میکنند، به این دست تبلیغات هم به خوبی توجه میکنند.
هدف مخاطبان تبلیغات محیطی اسنپ
مدیسه در رابطه با مخاطب هدف این بیلبوردهای تبلیغاتی به «فرصت امروز» میگوید: نمیتوان این طور تحلیل کرد که اسنپ گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار داده است؛ در وهله اول این طور به نظر میرسد که مخاطب اصلی این تبلیغات جوانان هستند، اما به واقع چنین نیست. شاید بتوان اینطور نتیجه گرفت که گروه هدف اسنپ، تمام مشتریانی هستند که از فناوریهای روز استقبال میکنند. این افراد به دنبال گرفتن خدمات بهتر و پرداخت هزینه کمتر هستند.
اگر تا اوایل ورود گوشیهای هوشمند تنها قشر خاصی مبادرت به استفاده از این فناوری میکردند، امروزه ضریب نفوذ این گوشیها در همه گروههای سنی افزایش و توسعه پیدا کرده است.
نقاط ضعف تبلیغات محیطی اسنپ
این کارشناس ارشد تبلیغات در رابطه با نقاط ضعف این بیلبوردهای تبلیغاتی میگوید: تکنیک به کار رفته در بیلبوردهای تبلیغاتی «شهر در دست تو»، تلاشی بر کنترل هزینههای اسنپ به جهت بازاریابی و فروش بوده است. شاید این بزرگترین نقطه ضعفی است که میشود به آن اشاره کرد. نقطه ضعف ازاینجهت که خلاقیت خاصی در تبلیغ صورت نگرفته و مرزهای دست و پاگیر طراحی بازاریابی سنتی حفظ شده است. نبود ایده خلاقانه یا تبلیغ سه بعدی، بزرگترین نقطه ضعف این تبلیغ محیطی برای اسنپ بوده است. همچنین نقطه ضعف قابل توجه دیگر، عدم توجه اسنپ به تغییرات بزرگ صنعت بازاریابی در سالهای آتی است. بهزودی مشتریان بیشتر متمایل به تست و تجربه واقعی محصولات (خدمات) میشوند و همین مسئله، فعالیت تبلیغاتی را برای آژانسها و کسب و کارها، پیچیدهتر و دشوارتر از هر زمان میکند.
ارزیابی کلی تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ
مدیسه در پایان می¬گوید: بهطورکلی اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم باید بگویم هدف اسنپ پیش از آنکه جذب مخاطب یا هدف قرار دادن گروه خاصی از مشتریان بوده باشد، کسب جایگاه اجتماعی و پذیرش بالاتر در ذهن مردم بوده است تا بتواند فعالیتهای خود را با حاشیه و هزینه کمتر ادامه دهد.
نکته مسلم اینکه اسنپ برای کلیه فعالیتهای تبلیغی (تبلیغات محیطی و تبلیغات غیر محیطی)، بازاریابی و فروش خود در آینده باید برنامهریزی اصولی داشته باشد، چرا که رقبا بدون برنامه و حرکت نیستند.
منبع گزارشات: «فرصت امروز»
سلام
بنده شما رو دعوت میکنم به تبلیغات ورزشی
من تیم های ورزشیدبا ورزشکاران مدال دار آسیایی جهانی و المپیکی را به شما معرفی میکنم