لوگو تایپ

لوگو تایپ یا مونوگرام

لوگو تایپ یا مونوگرام علامت گرافیکی است که صاحبان برند یا شرکت ها، موسسات و حتی افراد، برای تمایز داشتن خود با دیگران از نظر سایر افراد استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا مونوگرام}

تاریخچه لوگو تایپ یا مونوگرام

در زمان های قدیم و حروف چینی، لوگو تایپ یا مونوگرام شامل فونت ها و کاراکترها بود. در حال حاضر لوگوی یک شرکت، مرغوبیت یا برند شرکت را نشان می دهد.
آرم یا لوگو، هویت یک مجموعه را نشان می دهد، شخص، شغل و فعالیت آن است. داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.

انواع لوگو

لوگو تایپ
پیکتوگرام
ترکیب نوشتار و نماد
نحوه استفاده از انواع لوگو
نحوه استفاده از هر لوگو بسته به نوع محصول یا خدمات، رقبا، مشتریان هدف متفاوت است.
برای این که یک اسم ملکه ذهن انسان شود باید به طریقه غیر قابل وصفی این کار را انجام دهد. لوگو تایپ یا مونوگرام باید کیفیت بالای محصول، پخش مناسب کالا و تبلیغات خلاق در رسانه ها و … را برساند و کل و همه یک قصد یکتا را دنبال می کنند و آن هم تثبیت اسم بازرگانی فرآورده در ذهن مصرف کنندگان است. حال اگر هویت بصری برند، به نوعی طراحی شده باشد که با ساختار ذهن مصرف کننده در تقابل باشد، بی گمان برند را با چالشی وصف ناپذیر دچار می کند.
از این رو است که شرکت های بزرگ در درازا بقای کسب کارشان، راکد ننشسته اند و بارها و بارها نمادها و نوشتارشان را بهینه سازی کرده اند.

ویژگی های یک لوگوتایپ یا مونوگرام خوب

لوگو تایپ یا مونوگرام، بیشتر نام خاصی برای یک شرکت، گردآور یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی ویژه و متفاوت ارائه نشده الی به اذهان بنشیند.نام برند چه خاصیت های بصری باید داشته باشد و در طراحی لوگوی اسم چه مواردی باید رعایت گردد تا هویت برند تقویت شده و با ذهن مشتری پیوستگی نیرومند برقرار کند:
خوانا باشد
ساده باشد
متمایز از فونت های رایج و لوگوتایپ رقبا باشد
ساختار افقی داشته باشد
نسبت زرین یا عدد فی در آن رعایت شده باشد
تک رنگ باشد و یا حداثر از خلنگ تشکیل شده باشد
ضخامت، جنبش و … هماهنگ با جستار کار و جنبش باشد

ایده تک کلمه ای درون آن نهفته باشد
با فرهنگ سوژه همخوانی داشته باشد.
دارای فرم هندسی باشد.
نسبت زرین در آن رعایت شده باشد
قابلیت حقیر شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.
تناسب عوامل باره بهره‌گیری کاملا رعایت شود.
منحصر به فرد باشد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *