نشانه های بصری ( آرم)

حتما درباره ارتباط مهم بین مغز و یادگیری بسیار شنیده اید. می دانید نشانه های بصری یا لوگو یا آرم قدرتمندترین ابزار یادگیری است. من مطمئن هستم که شما این را شنیده اید:

حتما تجربه داشته اید که   بخشی از اطلاعات شنیداری را گوش می دهید و سه روز بعد ۱۰ درصد از آن را به خاطر می آورید. اما از نشانه های تصویری یا یک عکس ۶۵ درصد آن  را به یاد می آورید.

این به این دلیل است که مغز ما همه چیز مخصوصا متن را پردازش می کند. بنابراین خواندن یک کلمه طول می کشد و کار سخت تری در مقایسه با پردازش یک آیکون یا نشانه های بصری است.

نشانه های بصری در گرافیک

نشانه‌ بصري، یک عنصري بصري یا لوگو  است که به منظور معرفي يک مفهوم يا موضوع (کالا، فعاليت، شرکت، محيط و …) طراحی و پردازش می شود و کاملا با نگاه اول توسط حس بينايي، درک مي‌گردد.

به عبارت ساده تر، نشانه بصري، هويت بصري يک محصول یا محتوا است.

نشانه بصري مي‌تواند در قالب هر عنصر بصری از جمله آرم و لوگو نمایش داده شود.

انواع نشانه های بصری

به‌طورکلي نشانه‌ها و علائم بصري را مي‌توان به چنددسته تقسيم کرد:

  1. نشانه‌ تصويري (پيکتوگرام)
  2. نشانه‌ نوشتاري
  3. نشانه‌ ترکيبي (نوشتاري-تصويري)

سوالی که ممکن است شما را درگیر کند این است که کدام يک از اين سه نوع، براي طراحي نشانه های ‌بصري مناسب است، این اقدام به عوامل مختلف بستگي دارد، از جمله وسعت کار، منحصر به فرد بودن موضوع، نوع فعاليت يا خدمت، محيط ارائه و … .

  1. نشانه تصويري يا پيکتوگرام (Pictogram)

پيکتوگرام يا تصويرنگاشت، نشانه‌اي است که يک پنداره، شيء، فعاليت، مکان يا رويداد را آشکار مي‌کند. این ها همان علائم تصویری هستنند که البته نام دیگری نیز دارند نام دیگر آن ها ایزوتایپ است در واقع میتوان گفت ایزوتایپ زیر مجموعه پیکتوگرام میباشد.

نشانه های بصری

کاربرد این نوع از طراحی در طراحی لوگو چیست ؟

شاید بتوان این نوع از طراحی را زیر مجموعه ای از طراحی لوگو دانست و یا یک موضوع جدا در نظر گرفت کاربرد پیکتوگرام خیلی گسترده نیست از آن ها برای نشان دادن صدا,کارکتر,رنگ,حرکت استفاده میکنند اين راهنمايي از طريق هشدار دادن در مورد اماکن خاص، فعاليت‌هاي ويژه و يا لزوم انجام دادن يا خودداري از انجام يک عمل است.

پيکتوگرام‌ها معمولاً براي بيان تصويري ساده و روان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين مفاهيم مي‌توانند هشداردهنده يا راهنمايي‌کننده باشند.

با استفاده از اين نشانه‌هاي تصويري مي‌توانيم يک ارتباط تصويري ايجاد کنيم.

یشنهاد با طراحی بیش از صد لوگو و آرم رضایت صد درصدی مشتریان را کسب کرده است. شما هم می توانید جز مشتریان ویژه ما باشید تا طرح های خاصی برای شما طراحی کنیم.

لوگو یا آرم

کانون آگهی و ارتباطات برای مشتریان خود خدمات طراحی لوگو یا آرم را ارئه می دهد.  ابتدا به تعریف این واژه میپردازیم سپس ویژگی یک آرم خوب را برای شما بازگو خواهیم کرد.

آرم، يک واژه‌ي فرانسوي (armé) به معني سلاح است. در قرون وسطي شناسايي شواليه‌ها با زره کامل، بسيار دشوار بود چون آنها کلاه خود بر سر مي‌گذاشتند. از اين رو شواليه‌ها به تدريج از علامت‌هايي روي زره و سپر خود استفاده کردند. اين علامت‌ها تدريجاً به آرم يا نشان‌هاي خانوادگي تبديل شدند که فرد ديگري حق استفاده از آن‌ها را نداشت.

ویژگی های یک آرم خوب:

منحصر به فرد بودن لوگو

به یاد ماندنی بودن لوگو

گویا بودن نشان

 انعطاف پذیر بودن طرح

آموزنده بودن طرح

ماندگاربودن آرم

ساده بودن لوگو و آرم