مجله آنلاین
مجله آنلاین یا نشریه الکترونیکی به نشریهای گفته میشود که بر روی وب یا قابل خواندن باشد. و به شیوههای دیجیتال منتشر میگردد. چنین نشریاتی ممکن است در فواصل زمانی خاص مطالب جدیدی به سایت خود اضافه نمایند. ممکن است نظم خاصی در انتشار نداشته باشند. قالب بندی مجله آنلاین متفاوت است. برخی از نشریات (وبزین) الکترونیکی کوچک برروی وب نشر میشوند. این اصطلاح ترکیبی از لغات شبکه وب و مگزین میباشد. به معنای نشریهای کم حجم و دیجیتال است که مستقیم از طریق یک مرورگر که تبدیل به یک سند اچ تی ام ال است قابل بررسی است. قالب مطرح دیگر نشریه یا مجله دیجیتال به صورت فایلهای اجرایی است که با برنامهادوبی فلش یا نرمافزارهای مشابه آن خروجی گرفته میشود. این نشریات قابلیت خوانده شدن را به صورت آنلاین در صفحات وب یا به صورت آفلاین بروی دستگاههای قابل حمل مانند موبایل و تبلت را نیز دارند.
مجله تبلیغاتی چاپی
بسیاری از نشریات، مجلات تبلیغاتی و نیز روزنامههای چاپی سند چاپی را در سایتها ارائه میدهند. این نسخه گاهی به صورت دریافت حق اشتراک نیز جهت دانلود و مطالعه ارائه میشود. معمولاً مجله آنلاین ، نسخهای اصلاح شده از یک نشریه چاپی است. بنا به نیازهای وب سایت مانند سرعت بارگذاری یا ابعاد نمایشگر دستگاه، نیاز به اصلاح فونت، ابعاد تصویر و کیفیت خروجی برای مجله آنلاین میباشد تا بصورتی مناسب بارگذاری و ارائه گردد.
با پیدایش وب در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی، برخی نشریات همزمان با نسخه چاپی به مجله آنلاین ساده اطلاعات خود بروی درگاه وب نیز میکردند. در این زمان اصطلاح ایزین به معنای الکترونیک مگزین یا مجله آنلاین مطرح شد. این واژه به نشریات دیجیتالی کوچکی گفته میشد که قابلیت ارسال از طریق رابطهای الکترونیکی مثل ایمیل را نیز داشته باشند.
مزایای استفاده از مجله آنلاین
کاهش هزینههای چاپ و توزیع
ناشرین میتوانند مجله آنلاین خود را از راههای مختلفی توزیع کنند. برخلاف توزیع نشریات چاپی که هزینههایی مثل انبارداری و بستهبندی و تحویل به آدرسی خاص را شامل میشود، نشریات الکترونیکی را میتوان از طریق تکثیر سی دی یا ایمیل مارکتینگ به مخاطبین ارائه کرد. نمونه بارز این رویداد مجله Oracle magazine میباشد که ۱۷۶۰۰۰ درخواستکننده مجله چاپی، ۵۱۶۰۰۰ درخواستکننده نشر دیجیتالی آن میباشند.
قابلیت آرشیو و ماندگاری
برخلاف نشریات کاغذی که بعد از مدتی دچار فرسایش، خوردگی یا تغییر رنگ در کاغذ و بافت میشوند. مجله آنلاین عمری طولانی داشته و در حجم یک فایل کوچک دیجیتال قابلیت آرشیو کردن را دارند.
آگهی و تبلیغات
برخلاف نشریات چاپی، در مجله آنلاین به علت حذف بخش کاغذ میتوان تبلیغات بیشتری را دریافت کرد. نشریات الکترونیکی به علت خروجی در تعداد صفحات بالاتر و حجم اندک فایل نهایی، قابلیت ثبت آگهیهای بیشتر و نیز چندرسانهای شدن آن را دارند.
امکانات چندرسانهای
در مجلات آنلاین میتوان موارد مختلفی را که در رسانههای چاپی امکان آن نیست به ثبت رسانید. این رویداد میتواند ارائه فیلم، موزیک یا قابلیت کلیک برای هدایت به یک درگاه وب نیز باشد. که کانون آگهی و ارتباطات پیشنهاد کلیپ مجله را در نسخه چاپی جای داده است.
اشتراک گیری
وبسایتهایی که قابلیت دانلود و بررسی مجله دیجیتال را ارائه میکنند، به جهت دریافت بازخورد و نیز جمعآوری ایمیل و اسامی مشترکین، قبل از دانلود مجله لینکی برای اشتراک تعریف میکنند تا تنها مشترکین قابلیت مرور مجله دیجیتال را داشته باشند. با این ترفند هر سایت میتواند به منابع ارتباطی از کاربران خواننده مجله آنلاین دست یابد.
تولید
برخلاف نشریات کاغذی که یک گروه در یک مکان میبایست حضور داشته باشد. به تعامل و بررسی اطلاعات چاپی مشغول باشند. با گسترش دنیای وب و نیز محبوب شدن نشریات الکترونیکی، اکثر کارکنان یک مجله میتوانند از طریق ایمیل اطلاعات و تصاویر لازم را جمعآوری و به مدیریت یک فرد برای تولید مجله آنلاین تحویل دهند. در این حالت هزینههای اجاره مکان و سایر موارد بسیار کاهش یافته و گاهی با نرمافزارهای کنترل از راه دور سیستم مانند تیم ویوئر میتوان به بررسی محتوا نیز پرداخت.
معایب مجله آنلاین
وابستگی به یک شیوه الکترونیکی:
همانطور که از نام مجله آنلاین پیداست، بهصورت الکترونیکی بوده و بهصورت دائم نیازمند به یک شیوه یا دستگاه برای خواندن آن هست. دراینبین شرکتهایی مثل آمازون و سونی، اقدام به تولید دستگاههای کتابخوان با عمر باتری بسیار طولانی و حافظه بالای نگهداری فایل نمودهاند. با تمام این موارد توزیع یک مجله آنلاین نیز هنوز به اینترنت، تکثیر سی دی یا وجود یک دستگاه دیجیتال وابسته بوده که در صورت نبود هر یک از موارد، توزیع دچار مشکل میشود.
نیازمند بستر مناسب:
از قدیمالایام، کتب چاپی به صوت خطی، نفیس یا ساده در دسترس و قابلانتقال به افراد مختلف بودهاند. این در حالی است که بستر مناسب برای فرهنگ استفاده از نشریه الکترونیک هنوز در برخی از کشورها ایجاد نشده و برخلاف هزینه تولید و نشر پایین، بسیاری از مردم هنوز با نشر کاغذی ارتباط دارند و این خود باعث کمکاربرد شدن نشریات الکترونیکی در برخی کشورهاست.
هزینههای ویژه:
برخلاف نشریات چاپی، نشریه الکترونیکی نیازی به بحث کاغذ، مرکب، صحافی یا پخش ندارد. در مقابل هزینههایی دیگر جایگزین موارد ذکرشده میگردد. هزینههایی چون کد نویسی جهت تبدیل فایل صفحهبندی شده به یک فایل دیجیتال قابل مرور بروی دستگاههای دیجیتال، هزینه خرید سرور و دامین جهت نگهداری فایل مجله دیجیتال، خرید نرمافزارهای جهت تبدیل فایل به مجله چندرسانهای، خرید تایپ فیسهای مخصوص نشر دیجیتال.
تبلیغات:
نشریات چاپی به علت دارا بودن قدمت، همچنان در بین مخاطبین شهرت دارند و تبلیغات شرکتها در آن بیشتر قرار میگیرد. اما مجلات دیجیتال بخاطر وابستگی به دستگاه یا مهیا نبودن بستر مناسب برای گسترش و نیز ناآشنایی مخاطبین برخی کشورها با این نوع نشر، تبلیغات کمتری نسبت به نشریات کاغذی را دارند و این مورد باعث درآمدزایی کمتری میشود و در بلندمدت در رشد هزینهها مؤثر است.
حق کپی رایتینگ:
اکثر نشریات چاپی نیازمند به شابک، بارکد و نیز مجوزهای مربوطه از سازمانهای فرهنگی و نشر هر کشور میباشند. مجله آنلاین به علت گسترده شدن و نیز با استفاده از برنامههایی ارزانقیمت که مراحل تبدیل فایل دیجیتال به فایل نشریه وبی را انجام میدهند، بهصورت تک کاربرِ نیز میتواند تعریف شود. به همین دلیل، در برخی کشورها اسناد یا مقالات و کتب بدون اجازه ناشر اصلی بهصورت دیجیتال تبدیل و در وب یا بهصورت تکثیر سی دی، منتشر میشوند. این در حالی است که پیگیری این نشریات که بدون مجوز یا اجازهنامه سازمان فرهنگی هر کشور تکثیر میشوند، در بسیاری موارد غیرممکن است.
محتوای نامناسب:
به علت اینکه مجله آنلاین میتواند بهصورت یک فایل اجرایی بروی سایت یا یک شیوه الکترونیکی قرار گیرد، سرعت بالایی در کپیبرداری و انتقال به مخاطبین مختلف را دارد. ازاینجهت در صورت ارائه محتوای نامناسب ازلحاظ موارد اخلاقی، مذهبی یا سیاسی یا ارائه اطلاعاتی که با قوانین هر کشور تضاد دارد میتواند به یک ابزار محرک در گسترش فرهنگهایی غلط تبدیل گردد.
برگرفته از ویکی پدیا